Pocztówki powojenne
Plac dworcowy i autobusowy ok. 1960 r. i ciekawostki motoryzacyjne.
Na obu pocztówkach widzimy Plac Dworcowy z przełomu lat 50/60 -tych. Początkowo myślałem że to są ujęcia wykonane przez fotografa w tym samym dniu. Wszystko to przez tramwaj, autobusy i samochody zaparkowane niemal w tym samym miejscu.
Patrząc jednak na latarnie uliczne można jednogłośnie odrzucić teorię że zdjęcia wykonane zostały tego samego dnia i dzieli je co najwyżej kilka minut. Jednak dzieli je od siebie niewielki odstęp czasu, być może rok lub dwa.
Kartka barwna musi być tą starszą. Oprócz wymienionego wyżej oświetlenia kartki różni tramwaj. Tutaj mamy numer 364 o ile mogę to dojrzeć, natomiast na nowszej czarno-białej mamy numer 310. na obu zdjęciach zobaczymy niemiecki wóz tramwajowy typu „Bremen”, którego konstrukcja pochodziła z lat 20. XX w. Pętlę tramwajową przy dworcu zbudowano w 1949 roku. Likwidacja miała miejsce w 2002 roku.
Dalej zauważymy brak na zdjęciu dworca kolejowego. Pojawiał się po wojnie na kartkach bardzo rzadko i jeśli już to jakby przypadkiem.
W latach, gdy wykonano fotografię ”Belka” czyli dworzec autobusowy jeszcze nie istnieje. Tę funkcję spełniał więc plac dworcowy co można i tutaj zauważyć. Ta gromadka autobusów to Ikarusy 50.
Motoryzacyjnie też jest tu ciekawie. Dominuje oczywiście Warszawa M20, ale na pierwszym planie po lewej stronie stoi jakiś ciekawy przedwojenny wehikuł.
Na koniec opisu jeszcze dwa słowa o dawnym budynku hotelu „Haus Metropol”, który stoi obok budynku poczty głównej.
Tu przytoczę informację, którą otrzymałem dzięki uprzejmości Pani Urszuli Wieczorek.
Były hotel splądrowano i podpalono wiosną 1945 roku. W roku akademickim 1949/1950 Miejska Rada Narodowa w Zabrzu przekazała budynek Śląskiej Akademii Lekarskiej w Bytomiu (siedziba uczelni w tym czasie była już w Bytomiu). Po przeprowadzonym remoncie, w roku 1951 rozpoczęły tu działalność wydziały Stomatologii Zachowawczej, Protetyki Stomatologicznej oraz Ortodoncji.
Przenosimy się trochę w czasie do następnej kartki.
Widać tu więcej szczegółów i ujęcie jest szersze. Zmieniło się oczywiście oświetlenie placu, a nad wejściem do budynku poczty powiewają flagi.
Widzimy budynek dworca a warto przypomnieć że to już jego ostatnie lata. W 1964 roku zostanie wyburzony i rozpocznie się budowa nowego dworca, który ukończony zostanie w 1967 roku. Ten ”Nowy Dworzec” zapożyczył trochę elementów starego, linki do artykułu o dworcu zamieszczam też poniżej.
Przy dworcu jakaś rodzina właśnie wybiera się w podróż, bo widać stertę bagaży. Natomiast być może właścicielka stoi przy Warszawie M20 z numerem rejestracyjnym SX0838. Zobaczymy tu znowu przedwojenny tramwaj typu „Bremen” z numerem 310, oczywiście jest to linia numer 5.
Wśród zaparkowanych Warszaw dostrzegam model 203/223, który powstał na przełomie lat 50/60. Taka Warszawa musiała budzić wtedy zazdrość wśród posiadaczy ”Garbuski”.
Jest też gromada autobusów, ale tym razem wychylają się już nowsze Ikarusy 260. Mamy też dwa Ikarusy 50 a za pierwszym z nich stoi jakiś mniejszy autobus, którego marki jednak nie podam. Najciekawszy moim zdaniem pojazd stoi na pierwszym planie. Jest to Fiat 666RN, który produkowano w Polsce na przełomie lat 40/50-tych. Był wytwarzany w wersji miastowej i międzymiastowej w kooperacji z Fiatem. Ten z pocztówki to oczywiście wersja międzymiastowa i wydaje mi się, że zmierzał do Tarnowskich Gór.
Dane pocztówek:
Barwna:
Fotografia T. Hermańczyk
Data wysłania: 1962
Wydawca: Biuro Wydawnicze ”Ruch”
Opis pocztówki jest błędny, gdyż nie jest to ulica Dworcowa lecz plac.
Czarno biała:
Fotografia: T.Hermańczyk
Data wydania: 1962
Wydawca: Biuro Wydawnicze ”Ruch”
Opis i własność: Rafał Tylenda. 12.01.2022
Za pomoc podziękowania otrzymują:
Artur Wiercioch
Patrycja Woś
Paweł Niemczuk
Grupa „Zakręceni Autobusami”.
Andrzej Dutkiewicz za końcową redakcję.