Kolej
Bilety kolejowe ze stacji Klausberg – Mikulczyce.
Dworzec kolejowy w Zabrzu Mikulczycach lata świetności ma już dawno za sobą. Wybudowany w 1926 roku budynek dworcowy dziś jest tylko ruiną. Lecz dawniej była to jedna z najważniejszych stacji węzłowych na terenie obecnego miasta Zabrze. Obsługiwała ruch towarowy, oraz dwie linie kolejowe dla pociągów pasażerskich.
Niżej prezentowane „bilety” zostały zakupione we wrześniu 1943 roku, na stacji Klausberg (tak od roku 1936 nazywały się Mikulczyce). Wszystkie dotyczą linii kolejowej 148K Oppeln-Beuthen (Opole – Bytom). Co ciekawe nie są to bilety w formie kartoników tzw. bilety Edmontsona, niezwykle popularne w tamtych czasach i aż do lat 80-tych. Są to zwykłe papierowe druki, z pieczątką stacji macierzystej czyli Klausberg, oraz wytłoczoną pieczątką Deutche Reichsbahn (niestety słabo widoczna). Ich nazwa „Stamm zur Fahrkarte” zdradza że nie są to właściwie bilety, a upoważnienia do nabycia biletu miesięcznego, z określoną zniżką, lub pracowniczego na wymieniony odcinek. To czyni je jeszcze większą rzadkością.
Dokąd można było dojechać? Ile kosztowała podróż? I jak to wyglądało w kilometrach? O tym poniżej.
Upoważnienie na bilet normalny ze stacji Klausberg do Gross Stein (Kamień Śląski) w obecnym województwie Opolskim. Cena za podróż na tym odcinku to 3 marki i 10 pfenigów. W 1943 roku kursowało 9 par pociągów na tym odcinku. Pierwszy wyruszał z Mikulczyc o 5.29 rano, a ostatni o 23.06. Podróż trwała około godziny i dziesięciu minut.
Tu na bilety dla dwóch osób do stacji Groschowitz (Groszowice). Dziś jest to dzielnica Opola. Cena za bilet na tej trasie to 8 Reichsmark. Pociąg potrzebował około półtorej godziny na pokonanie dystansu 68 kilometrów.
Na pozostałych biletach odczytamy również stacje pośrednie, takie jak Groß Strehlitz (Strzelce Opolskie), Oppeln (Opole) czy Tost (Toszek). Na bilecie 3 stacją docelową jest Groß Maßdorf (Rozmierka). Pozostałych stacji docelowych nie udało się odczytać.
Opracował: Piotr Herszowski. Bilety z jego archiwum. 01.10.2023