Kolej

Bilet KRR, kolei której nie było.

Obecnie szybka kolej miejska jest podstawowym sposobem transportu ludzi w wielu miastach i metropoliach świata. W latach 80-tych powstał plan takiej kolei dla Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Miała to być linia całkowicie niezależna od torowisk PKP, z odrębnymi peronami i własnym taborem. Projekt ten nazwano Kolejowy Ruch Regionalny (KRR). Po wielu latach budowy, problemach z finansowaniem i wykonawcami, ambitny plan KRR na początku lat 90-tych został zawieszony. Pamiątkami po tej inwestycji które zachowały się do dziś to na pewno liczne obiekty inżynieryjne, ale też takie jak ten bilet pokazany poniżej.

Ślady tej kolei w Zabrzu zobaczyć można tutaj.

1

2

Bilet ulgowy na pociąg 2 klasy, kupiony na stacji Ruda Śląska C (Chebzie), do stacji Zabrze, w jedną stronę. Był ważny przez 6 godzin od zakupu. Pociąg drugiej klasy. U góry kartonika widoczny jest skrót KRR.

Jak to możliwe, że wydawano bilety na coś co nigdy nie powstało – a mało tego – po torach KRR nie przejechał nigdy żaden pociąg?

W roku 1986 Śląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych (DOKP) wprowadziła bilet strefowy pod szyldem KRR. Ważny był również na inne środki lokomocji w regionie takie jak PKP, PKS czy WPK (autobusy miejskie). Niestety ich rozkłady jazdy nie zostały ze sobą zintegrowane, przez co bilet strefowy nie cieszyły się dużą popularnością. Obsługi tego ogromnego systemu podjęły się Kolejowe Zakłady Łączności z Bydgoszczy. Zapewniły one „biletomaty” oraz kasowniki na całym obszarze zarządzanym przez DOKP.

Za te informacje serdeczne podziękowania dla Piotra Borowiaka.

Opracował Piotr Herszowski.  Bilet jest jego własnością.         27.08.2022