Kopalnia Zabrze-Królowa Luiza
Bocznica kolejowa kopalni „Zabrze-Poremba”, zdjęcia Janusza Nowaczewskiego.
Dzięki Januszowi Nowaczewskiemu możemy wybrać się w podróż, w czasy gdy Zabrze węglem stało. W latach 1990 i 1991 wykonał on te zdjęcia na około 30-sto torowej bocznicy kolejowej kopalni „Zabrze-Bielszowice” ruch Poremba przy ulicy Lompy. Rozciągała się ona od kopalni po ulicę Pitra Skargi którą przecinała. Na tych bardzo rzadkich ujęciach, oprócz bocznicy zobaczyć możemy załadunek węgla na pociągi ciągnięte przez tandemy złożone z lokomotyw manewrowych produkcji radzieckiej SM 48 (TEM 2) zwanych potocznie „Tamara”. Dwa inne zdjęcia które wykonał w 2005 roku pokazują nieczynną już nastawnię ZWK (Zabrze Wschód Kopalnia) przy przejeździe kolejowym na ulicy Piotra Skargi. Obsługiwała ona bardzo rozległa bocznicę kopalni, oraz przebiegającą tam linię kolejową 166 Gliwice-Ruda Wschodnia i linię piaskową z Kotlarni.
Kopalnia „Zabrze” ostatnie wydobycie dała w 1998 roku.
Dwie „Tamary” na tle wybudowanej tuż przed wojną sortowni kopalni Zabrze. 06.1990. Fot. J.Nowaczewski
W tle widoczny fragment betonowej wieży wyciągowej szybu piątego. 06.1990.
Fot. J.Nowaczewski.
To samo ujęcie t większej odległości plus cień fotografa. 06.1990.
Fot. J.Nowaczewski.
Bocznica KWK Zabrze, lokomotywy PKP serii SM31 wyjeżdżają z pociągiem w kierunku Gliwic. 03.1991.
Bocznica KWK Zabrze, pociąg z węglem wyjeżdża w kierunku Gliwic na linię 166. 03.1991. fot J.Nowaczewski
Bocznica KWK Zabrze, wagony serii Fd, tzw szutrówki załadowane kamieniem. 1990. fot Fot. J.Nowaczewski
Również nie istniejący już budynek nastawni ZWK (Zabrze Wschód Kopalnia) obsługującej bocznicę. 09.09.2005.
Zdjęcia: Janusz Nowaczewski. Opracował: A. Dutkiewicz. 16.07.2015