Muzeum – dokumenty

Z biletem pracowniczym na kopalnię, tramwajem w 1939 roku. Mała podróż historyczna przez plan sieci tramwajowej Zabrza i miast sąsiednich.

Bilet pracowniczy z 1939 roku

Tramwajowy tygodniowy bilet pracowniczy z 1939 roku i legitymacja. Ten niepozorny kartonik zawiera bardzo wiele informacji. Na mapce połączeń tramwajowych widzimy z lewej strony że Gliwice posiadały niegdyś całkiem pokaźną sieć tramwajową. Oprócz zlikwidowanej ostatniej linii nr 4, były jeszcze tramwaje numer 1 i 2 które kursowały od ulic Zygmunta Starego i Pszczyńskiej. W prawym dolnym rogu mapki znajdziemy Hindenburg, Peter-Paul-Platz, czyli Zabrze – plac Wolności. Tam szlak tramwajowy rozwidla się w lewo do Bytomia i w górę do Zaborza aż do granicy z Polską w Porembie. Dziurki w bilecie wskazują na jakim odcinku i w jakim czasie był ważny, między placem Wolności a ulicą Lompy koło kopalni „Zabrze” w Zaborzu, w dziesiątym tygodniu kalendarzowym 1939 roku. U dołu jest miejsce na podpis właściciela biletu.

Verkehrsbetriebe Oberschlesien AG

Regulamin

Bilet pracowniczy ważny był tylko z legitymacją, którą wystawiały Górnośląskie Zakłady Komunikacyjne S.A. / Verkehrsbetriebe Oberschlesien AG / . W czasach pierwszych tramwajów parowych Górnośląskie Tramwaje Parowe Spółka z o.o. / Oberschlesische Dampfstraßenbahn GmbH / . Podane w niej były imię i nazwisko posiadacza, miejsce pracy i nazwy przystanków między którymi mógł on na podstawie biletu jeździć. Pan Albin Chwalczyk pracował w biurze maszynowym kopalni Zabrze-Wschód.             11.03.2017